Voetenwerk voor tennis

De techniek van het glijden

de-techniek-van-het-glijden

Gravel betekent weer glijden. Waarom glijden tennisspelers op gravel en hoe glijd je zo technisch mogelijk. De reden waarom en de techniek van het glijden op gravel en andere baansoorten waar gegleden kan worden. Wel even oppassen met glijden als de banen nog zacht zijn.

Bijna alle grote gravelspelers hebben een vaardigheid gemeen: ze weten hoe ze moeten glijden naar hun slagen. Er zijn een aantal uitzonderingen (zoals altijd), zoals bijvoorbeeld Andre Agassi. Hij rende succesvol op gravel, alsof hij speelde op hard-court. Maar hoeveel Agassi's zijn er op de wereld?

Glijden naar de bal zorgt ervoor dat je minder hoeft te werken op de tennisbaan, omdat je minder stappen hoeft te zetten om op de juiste positie te komen. Door te glijden kun je je verder uitstrekken bij zowel de forehand als backhand met minimale inspanning. En toch kun je jezelf in de juiste positie zetten om de bal te slaan en weer te herstellen voor de volgende slag/bal.
Als je rent op gravel zonder te glijden, zal de snelheid die je hebt het moeilijk maken om te stoppen voor verre ballen en tegelijkertijd te herstellen voor de volgende slag.

Iedere gravelbaan is altijd wat anders en de hoeveelheid vocht (door weersomstandigheden) bepalen hoe ver en hoe goed je kan glijden. Daarom is wat experimenteren soms nodig.
Wanneer je beweegt naar een verre of korte bal (1), moet je je glijbeweging zo timen, zodat het einde van de glij-beweging gelijktijdig valt met het raakpunt van de bal (2). Zo kun je direct na de slag onmiddellijk herstellen naar de volgende bal/slag (3).

Een oefening, begin achter de achterlijn en sprint zijwaarts de forehand-hoek in. Wanneer je voldoende snelheid hebt stap je uit met je rechterbeen (voor rechtshandigen) en glij hiermee over het gravel. Oefen op deze manier ook voor de dropshot en de ballen in de backhand-hoek. Voor de backhand kun je met beide benen vooruit glijden, afhankelijk van de plaats van bal.
Wanneer je het glijden goed beheerst, kun je jezelf sneller in de juiste slagpositie zetten en tegelijkertijd sneller herstellen voor de volgende bal/slag.

Nog enkele aandachtspunten.

  • Let bij zachte banen op met glijden, je (voorste) glijvoet kan dan wel eens blijven steken waardoor je afgeremd wordt.
  • Glij met de punt van je voorste voet vooruit, dit glijdt makkelijker en voorkomt omslaan van je enkel.
  • Zie de foto hiernaast, gebruik je knieen om goed in balans te blijven.
1.
"Glijden"
2.
3.
Het einde van de glijbeweging valt samen met het raken van de bal.

"Glijden
"Glijden

0 Comments
Share

Moenanie

Reply your comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*